נכ"ס – תוכנית בית ספרית לניהול כעסים
תוכנית מספר 5551 (מאגר התוכניות המיוחדות של משרד החינוך)
תוכנית מערכתית בנושא ניהול כעסים המבוססת על פסיכולוגיה הומניסטית וכוללת עבודה עם הצוות החינוכי, ההורים והתלמידים.
פיתוח וכתיבה: דלית הלוי סיטרוק MA בייעוץ חינוכי, BA במדעי ההתנהגות, בוגרת לימודי טיפול משפחתי וזוגי, מפתחת תוכניות לימוד/טיפול בגישה ההומניסטית לאוניברסיטאות ובתי ספר, יו"ר אגודת איל"ט (האגודה הישראלית לייעוץ טיפולי- פסיכותרפיה הומניסטית).
תוכנית נכ"ס (תוכנית לניהול כעסים) נכתבה ברוח הפסיכולוגיה ההומניסטית הממוקדת באדם (קרל רוג'רס) עבור בתי ספר על מנת לתת כלים לניהול כעסים, לצוות החינוכי, להורים ולתלמידים. קהל היעד: עובדי הוראה, תלמידים בגילאי 5-18, בחינוך הפורמלי והלא-פורמלי, הורים.
קישור לתוכנית במאגר התוכניות המיוחדות של משרד החינוך
מטרת התוכנית: לפתח מיומנויות תוך אישיות- מודעות עצמית והכוונה בנושא של רגשות והשליטה בהם, מה קורה בתוכי כאשר רגש לא נעים מתעורר, כיצד אני יכול להרגיש, לשחרר ולדבר את הרגש במקום להתנהג אותו? ומיומנויות בין אישיות- העלאת המודעות החברתית והקניית מיומנויות לשיפור ההתנהלות החברתית.
תוכנית נכ"ס פועלת בתש"פ בביה"ס כמו: יח"ד אשדוד- עבודה פרטנית עם ילדים מכיתות א' עד ד' בעלי קושי רגשי הזקוקים למיומנויות תוך אישיות ובין אישיות ועבודה בהדרכת הצוות החינוכי. בביה"ס גבריאל דימונה- עבודה קבוצתית עם ילדים מכיתות א' עד ד' הזקוקים למיומנויות תוך אישיות ובין אישיות, ילדים שעברו משבר משפחתי או בעלי קושי בויסות רגשי.בביה"ס נועם אשדוד- עבודה קבוצתית כיתות ב' עד ה', קבוצת בנים וקבוצת בנות עם קושי רגשי ובתי ספר נוספים.
דרכי הוראה ולמידה: התוכנית מחולקת לשלושה חלקים:
1. החלק הממוקד בהורים כולל הרצאה על ניהול כעסים לכלל ההורים ו / או הדרכות הורים פרטניות המיועדות לאותם הורים לילדים בעלי קושי בניהול כעסים.
2. החלק הממוקד בצוות החינוכי כולל סדנת ניהול כעסים (מומלץ לפחות שלושה או ארבעה מפגשים ) הצוות החינוכי כולל מורים, יועצים ומנהלים.
3. החלק הממוקד בתלמידים כולל פגישות פרטניות עם תלמידים הסובלים מכעס מתפרץ או מודחק ו/או התערבות קבוצתית של עד חמישה תלמידים בקבוצה להקניית מיומנויות בין אישיות ותוך אישיות.
ניתן להתמקד רק בחלק מהתוכנית, כמו הדרכות להורים / לצוות החינוכי ו/ או עבודת פרטנית/ קבוצתית ממוקדת כעסים עם תלמידים, כאשר מספר שעות הפעילות נקבע בהתאם לצרכים ולתקציב של בית הספר (תקציב הכלה).
המערכת החינוכית מתמודדת עם אתגרים לא פשוטים בעידן המודרני כמו: צפיפות בכיתות, הסחות דעת טכנולוגיות (פלאפונים), לעיתים התערבות והתאגדות של הורים כנגד המערכת (בעזרת המדיה הנגישה), בעיות התנהגות קשות של תלמידים והפרעות למהלך השיעור, לעיתים אין לצוות הבית ספרי מספיק כלים להתמודד עם האתגרים הללו, האווירה הבית ספרית עלולה להיות תוקפנית ואז ישנם מקרים של אלימות נגד מורים ואלימות בין תלמידים. עולה צורך מהשטח בכלים לניהול כעסים של התלמידים, של המורים ושל ההורים.
התוכנית הינה מערכתית ולכן היא נוגעת בכל הגורמים המעורבים, יוצרת שפה משותפת בין ההורים, המורים והתלמידים, שפה שאינה אלימה או תוקפנית אלא שפה מכילה המספקת תחושה של ביטחון ונראות הדדית. ייחודה של תוכנית זו היא בכך שהיא מבוססת על הגישה ההומניסטית ומשלבת מפגשים קבוצתיים ופרטניים.
תוכנית ניהול כעסים לצוות החינוכי: מטרות התוכנית לצוות החינוכי
– כעסים- מתן כלים לצוות להתמודד עם כעסים שלהם, של התלמידים ושל ההורים.
– יחסים- הכרת הגישה ההומניסטית המדגישה את המעבר מיחסים של משמעת ליחסים של משמעות, מסמכות למצב של לסמוך.
– הפחתת שחיקה בקרב הצוות החינוכי.
– שיפור התקשורת מול התלמידים, ההורים ובתוך הצוות החינוכי.
הצוות החינוכי רשאי לבחור תכנים מתוך התוכנית ולשלבם בתכני הלמידה של התלמידים (שיעורי חברה/חינוך למשל).
חברי הצוות ירכשו כלים לניהול כעסים, אותם יוכלו ליישם מול תלמידים, הורים ואף בחייהם הפרטיים ובכך יגיעו לביה"ס פנויים יותר ללמד.
המפגשים מועברים בצורה חווייתית ויכולים להתקיים בחדר המורים או בפגישות קבועות של צוותי מורים.
תוכנית ניהול כעסים לתלמידים- התוכנית מיועדת לתלמידים אשר צוות ביה"ס יזהה כבעלי קושי בניהול כעסים או ביטויים, הכוונה לתלמידים הסובלים מכעס מתפרץ או כעס מודחק. רצוי שצוות ביה"ס יבחר דווקא בתלמידים שלא מקבלים מענה בתוכניות אחרות (כמו תוכנית שילוב / מתי"א/ תוכנית טיפולית), אותם תלמידים יקבלו מענה פרטני בפגישות עם דלית הלוי סיטרוק (כותבת התוכנית). מסגרת השעות תקבע מול ביה"ס לפי הצורך (מומלץ יום בשבוע בחדר קבוע בביה"ס).
מטרות תוכנית ניהול כעסים לתלמידים: הצבת מטרות מעצימות, מוטיבציה ופניות ללמידה תוך התמקדות בתלמיד- יצירת קשר המבוסס על אמון, כבוד ואמפתיה. מתן כלים לניהול כעסים, חיזוק הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות, מיומנויות תוך אישיות. שיפור התקשורת של התלמיד עם חבריו מוריו והוריו, במידת הצורך גישור בין התלמיד לגורמים השונים, מיומנויות בין אישיות.
תוכנית ניהול כעסים להורים- תלמידים לעיתים מגיעים לביה"ס טעונים בכעסים מהבית, לא פנויים ללמידה, בחלק מהבתים של תלמידים בעלי קושי לשלוט בכעסים יש מודל הורי דומה. קיים צורך בכלים להתמודדות עם ילדים במצבים של התפרצויות זעם וחלק מההורים מנהלים יחסים לא טובים עם ילדיהם או עם הצוות הבית ספרי.
התוכנית להורים מכילה שני חלקים אפשריים:
1. הרצאה להורים על ניהול כעסים.
2. הדרכות הורים פרטניות להורים אשר הצוות הבית ספרי יבחר, ההדרכות ע"י דלית הלוי סיטרוק במסגרת שעות שיקבעו ע"י ביה"ס. ההמלצה היא שיום קבוע בשבוע אגיע לבית הספר לפגישות פרטניות עם תלמידים והדרכות הורים לפי הצורך, בזמן שעות הפעילות של בית הספר.
מטרות תוכנית ניהול כעסים להורים : מתן כלים להתמודדות מול הכעסים של ילדיהם, שיפור התקשורת בין ההורים וילדיהם. יצירת יחסי שיתוף פעולה ואמון בין הצוות החינוכי להורים ושפה משותפת בין הורים, מורים ותלמידים.
מדידה והערכת ההצלחה של התוכנית: בהדרכות של הצוות החינוכי המדד הינו פידבק מהצוות ומההנהלה לגבי פיתוח מיומנויות ההכלה של הצוות והעלאת תחושת המסוגלות להתמודד עם מצבים מאתגרים. בעבודה עם התלמידים המדד הינו שיפור המסוגלות של התלמיד להתמודד עם האתגרים החברתיים והרגשיים, דיווח מהצוות ומהתלמיד לגבי שיפור המיומנויות התוך אישיות והבין אישיות (למשל ירידה בתדירות ובעוצמה של ההתפרצויות, שיפור במצב החברתי והגברת הפניות ללמידה).
הרקע – הגישה ההומניסטית והתאמתה לשדה החינוכי- בפסיכולוגיה שלושה זרמים עיקריים: הזרם הפסיכואנליטי שמקורו ברפואה (פרויד), הזרם הביהביוריסטי קוגניטיבי שמקורו במדעי הטבע והחיים (סקינר), הזרם ההומניסטי שמקורו במדעי הרוח והפילוסופיה (רוג'רס)
בסוף שנות החמישים של המאה שעברה הוקמה בארצות הברית האגודה של הפסיכולוגים ההומניסטים. קרל רוג'רס, אבי הפסיכותרפיה ההומניסטית האמין כי המניע האנושי העיקרי הוא השאיפה למימוש עצמי, לדעתו מקור הבעיות הרגשיות הוא פער בין "העצמי האידאלי" ו"העצמי בפועל", פער זה יכול להימנע באמצעות חינוך השם דגש על קבלת רגשות האדם כלגיטימיים, תוך הפגנת חום תמיכה ואמפתיה. תוכנית נכס מבוססת על האמונה כי בכל תלמיד קיימת שאיפה למימוש עצמי, אך לעיתים בגלל פער בין הרצון לממש שאיפה זו ובין היכולת או האמונה ביכולתו לממשה בפועל, אותו תלמיד מוותר על הניסיון למימוש עצמי ועלול אף לפתח בעיות רגשיות / התנהגותיות. התסכול מהפער בין הרצוי למצוי בקרב התלמידים, המורים וההורים עלול להוביל לכעס ותוקפנות.
התוכנית נכתבה על מנת למנוע או לצמצם את הפער באמצעות הגברת המודעות לנושא של מימוש עצמי, שליטה ברגשות והתנהגות (כמו כעס ותוקפנות) יצירת שפה משותפת של הכלה ואמפתיה, יצירת יחסים משמעותיים בין הצוות לתלמידים, עבודה פרטנית עם תלמידים שתאפשר חיזוק הדימוי העצמי ופתיחת נתיבים למימוש עצמי.
המלצות: ביה"ס יח"ד אשדוד רוחמה כהן 050-7362807 (מנהלת) מירב 052-6139589 (יועצת) , ביה"ס "גבריאל" דימונה טל עידו מלול 052-2761988 (מנהלת), אברמית ברודסקי 050-7566419 (פסיכולוגית חינוכית מומחית).